Ο ταπεινός δεν πέφτει ποτέ…




 Οι Άγιοι Πατέρες για την ταπείνωση. «Ο ταπεινός δεν πέφτει ποτέ, διότι από πού να πέσει, αφού είναι πιο κάτω από όλους». «Άμα δεν είσαι ταπεινός είσαι ανίκανος να αγαπήσεις…»

Ο ταπεινός δεν πέφτει ποτέ

Ο ταπεινός άνθρωπος, όπου και να βρεθεί κι όπου να σταθεί, την αλήθεια πάντα του θα πει. Γιατί ξέρει πως όποιος αντιμάχεται την αλήθεια, μοιάζει με τον πανάθλιον εκείνο υπηρέτη, που ράπισε στο πρόσωπό του τον Κύριό μας. (Αββάς Μάρκος)

 

Να συναναστρέφεσαι μ’ αυτούς, που έχουν ταπείνωση και θα μάθεις τη συμπεριφορά τους. (Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος)

Ο ταπεινός δεν πέφτει ποτέ, διότι από πού ...

Άγιος Παΐσιος: Πως δημιουργείται μια αρμονική οικογένεια;





 Οἱ μικροδιαφορὲς τῶν χαρακτήρων τῶν συζύγων βοηθοῦν νὰ δημιουργηθῆ μιὰ ἁρμονικὴ οἰκογένεια, γιατὶ ὁ ἕνας συμπληρώνει τὸν ἄλλον.

Στὸ αὐτοκίνητο εἶναι ἀπαραίτητο καὶ τὸ γκάζι, γιὰ νὰ προχωρήση, ἀλλὰ καὶ τὸ φρένο, γιὰ νὰ σταματήση. Ἂν τὸ αὐτοκίνητο εἶχε μόνο φρένο, δὲν θὰ κουνιόταν, καὶ ἂν εἶχε μόνον ταχύτητες, δὲν θὰ μποροῦσε νὰ σταματήση.

Σὲ ἕνα ἀνδρόγυνο ξέρετε τί εἶπα; «Ἐπειδὴ ταιριάζετε, γι᾿ αὐτὸ δὲν ταιριάζετε!». Εἶναι καὶ οἱ δύο εὐαίσθητοι. Ἂν συμβῆ κάτι στὸ σπίτι, καὶ ...

Όταν σηκώνουμε το δάκτυλο να κατακρίνουμε την φρικτή πτώση του άλλου (Μητροπολίτης Χονκ Κονγκ Νεκτάριος)





 Όταν βλέπεις την αντίδραση των χριστιανών στο άκουσμα φρικτών εγκλημάτων καταλαβαίνεις ότι δυστυχώς αρκετοί δεν έχουν σαφή γνώση της χριστιανικής πνευματικής ζωής.

Διανύουμε περίοδο σαρακοστής και συνήθως το κύριο ενδιαφέρον μας είναι τι θα φάμε. Δεν καταλαβαίνουμε το βαθύτερο νόημα. Και το δυστύχημα είναι ότι το κάνουμε αυτό επαναλαμβάνοντας σαν παπαγάλοι τους θαυμάσιους και διδακτικούς ύμνους της κατανυκτικής αυτής περιόδου οι οποίοι ομιλούν για το αληθές νόημα της νηστείας.

Με την αμαρτία και τα πάθη ο άνθρωπος εκτροχιάζεται από την κατά φύση κλήση του προς τον Θεό, προς την παρά φύση κίνηση προς τα φθαρτά και αντίθετα. Όπως λέγει ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, ο άνθρωπος με την κακή χρήση του αυτεξουσίου χάνει το «αεί είναι» (την αθανασία) και μετατρέπει το «ευ είναι» (το καλό) στο «φευ είναι», δηλαδή στο κρίμα, την αμαρτία και την συμφορά. Με αυτό τον τρόπο γίνεται η αρχή των...

Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ




 Ἡ Πέμπτη ἑβδομάς τῶν Νηστειῶν εἶναι τό λειτουργικό ἀποκορύφωμα τῆς Τεσσαρακοστῆς. Οἱ ἀκολουθίες εἶναι μακρότερες καί ἐκλεκτότερες. Στή συνήθη ἀκολουθία τῶν λοιπῶν ἑβδομάδων θά προστεθοῦν δύο νέες ἐκτενεῖς ἀκολουθίες·τήν Πέμπτη ὁ Μέγας Κανών καί τό Σάββατο ὁ Ἀκάθιστος ὕμνος. Κανονικά τό ἀποκορύφωμα αὐτό θά ἔπρεπε νά ἀναζητηθῇ στήν ἑπομένη, στήν ἕκτη ἑβδομάδα τῶν Νηστειῶν, πού εἶναι καί ἡ τελευταία τῆς περιόδου αὐτῆς. Ἀλλά ὅλα στή λατρεία μας ἔχουν τακτοποιηθῆ ἀπό τούς Πατέρας μέ πολλή μελέτη καί περίσκεψι. Μέ «διάκρισι», κατά τήν ἐκκλησιαστική ἔκφρασι.


Μετά ἀπό τήν τελευταία ἑβδομάδα ἀκολουθεῖ ἡ Μεγάλη Ἑβδομάς, μέ πυκνές καί μακρές ἀκολουθίες, ἀνάλογες πρός τά μεγάλα ἑορτολογικά της θέματα. Μεταξύ αὐτῆς καί τοῦ ἀποκορυφώματος τῆς Τεσσαρακοστῆς ἔπρεπε νά μεσολαβήσῃ μία περίοδος σχετικῆς ἀναπαύσεως, μία μικρά ἀνάπαυλα. Τό τόσο λοιπόν ἀνθρωπίνως ἀναγκαῖο μεσοδιάστημα εἶναι ἡ τελευταία ἑβδομάς καί τήν ἔξαρσι τοῦ τέλους βαστάζει ἡ προτελευταία. Τίς δύο θαυμαστές ἀκολουθίες τῆς πέμπτης ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν, τόν Μέγα Κανόνα καί τόν Ἀκάθιστο ὕμνο, θά σταθοῦμε καί θά τίς ἐξετάσουμε.


Ὁ Μέγας Κανών ψάλλεται τμηματικῶς στά Ἀπόδειπνα τῶν τεσσάρων πρώτων ἡμερῶν τῆς Α’ ἑβδομάδος τῶν Νηστειῶν καί ὁλόκληρος στήν ἀκολουθία τοῦ ὄρθρου τῆς Πέμπτης τῆς Ε’ ἑβδομάδος. Στίς ἐνορίες συνήθως ψάλλεται ἀνεξαρτήτως ἀπό τόν Ὄρθρο, ἐν εἴδει μικρᾶς ἀγρυπνίας, τό βράδυ τῆς Τετάρτης μαζί μέ τήν ἀκολουθία τοῦ ἀποδείπνου. Κατά τόν τρόπο αὐτό διευκολύνονται περισσότερο οἱ χριστιανοί στήν παρακολούθησί του. Μπορεῖ νά τόν εὕρῃ κανείς μέσα στό λειτουργικό βιβλίο πού περιέχει τίς ἀκολουθίες τῆς Τεσσαρακοστῆς, στό Τριῴδιο, καθώς καί σέ μικρά αὐτοτελῆ φυλλάδια. Ἡ παρακολούθησις τοῦ Κανόνος αὐτοῦ κατά τήν ὥρα τῆς ψαλμῳδίας του εἶναι δύσκολη, γιατί τά νοήματα εἶναι πυκνά καί ταχύς ὁ ρυθμός τῆς ψαλμῳδίας του. Γιά τούς λόγους αὐτούς τά ἐγκόλπια αὐτά εἶναι ἰδιαιτέρως ἀπαραίτητα γιά ὅσους θέλουν νά γνωρίσουν καλλίτερα τόν ὕμνο αὐτόν.


Τά κατωτέρω ἄς ἀποτελέσουν μία σύντομο εἰσαγωγή καί βοήθεια γιά τήν κατανόησί του καί μιά παρακίνησι γιά τήν παρακολούθησι τῆς ψαλμῳδίας τοῦ ἐκλεκτοῦ αὐτοῦ λειτουργικοῦ κειμένου.


Καί πρῶτα δυό λόγια γιά τόν ποιητή του. Τόν Μέγα Κανόνα συνέθεσε ὁ ἅγιος Ἀνδρέας ὁ Ἱεροσολυμίτης. Μοναχός κατ᾿ ἀρχάς στήν Μονή τοῦ Ἁγίου Σάββα στά Ἱεροσόλυμα, ἦλθε στήν Κωνσταντινούπολη γιά ἐκκλησιαστική ἀποστολή. Ἐκεῖ παρέμεινε καί ἀνέλαβε διάφορα ἐκκλησιαστικά ὑπουργήματα καί τέλος ἀνεδείχθη ἀρχιεπίσκοπος Κρήτης. Ἀπέθανε γύρω στά 740 μ.Χ. στήν Ἐρεσό τῆς Λέσβου, εἴτε ἐπιστρέφοντας στήν Κρήτη, κατά ἕνα ταξείδι του στήν Κωνσταντινούπολι, εἴτε καί ἐξόριστος ἐκεῖ -ἦταν ὑποστηρικτής τῶν ἁγίων εἰκόνων. Στήν...

Λοχίας Ἴτσιος: 38.000 σφαῖρες κατὰ τῶν ναζί!




 Ἡ γερμανικὴ εἰσβολὴ στὴν Ἑλλάδα ξεκίνησε στις 6 Ἀπριλίου τοῦ 1941 καὶ παρὰ τὴν ἰσχυρὴ καὶ ἐντυπωσιακὴ ἀντίσταση τῶν Ἑλλήνων καὶ τῶν στρατευμάτων τους, ἡ ὑποχώρηση ἦρθε 4 μέρες ἀργότερα . Η παράδοση ἔγινε στὶς 9 Ἀπριλίου. Πολλὰ εἶναι τὰ πρόσωπα ποὺ θὰ μποροῦσαν νὰ ξεχωρίσουν γιὰ τὴν ἠρωϊκὴ ἀντίσταση τῶν Ἑλλήνων. Ἕνας λοχίας ὅμως παίρνει τὸν πρῶτο ρόλο.  Ὁμολογουμένως, τὸ πρόσωπο ποὺ ξεχώρισε μέσα ἀπὸ τὸ γεγονὸς αὐτὸ εἶναι ὀ λοχίας Δημήτρης Ἴτσιος, ὁ ὁποῖος...μόνος του μὲ ἀκόμα πέντε ἄντρες ἀπέκρουσε τὴν εἰσβολὴ τῶν Γερμανῶν καὶ ἐξολόθρευσε μὲ τὸ πολυβόλο πάνω ἀπὸ 250 στρατιῶτες τῆς Βερμαχτ.

Ὁ Δημήτρης Ἴτσιος ἦταν, ἔφεδρος ὑπαξιωματικὸς τοῦ Ἑλληνικοῦ στρατού κατα τὴ διάρκεια τῆς γερμανικῆς εἰσβολῆς στὴν Ἑλλάδα τὸν Ἀπρίλιο τοῦ 1941. Ἐπικεφαλῆς ὀλιγάριθμων ἀνδρῶν ἀντιστάθηκε μέχρις ἐσχάτων στὴν ἐπίθεση ποὺ δέχθηκε καὶ ἀπὸ τὸ πολυβολεῖο τοῦ προκάλεσε μεγάλες ἀπώλειες στὸν ἐχθρό. Παραδόθηκε μαζὶ μὲ τοὺς ἄνδρες τοῦ ὅταν τὰ πυρομαχικὰ τοὺς ἐξαντλήθηκαν, ἀλλὰ δολοφονήθηκε ἐν ψυχρῶ ἀπὸ τὸν ἐπικεφαλῆς γερμανὸ σωματάρχη, στρατηγὸ Σόρνερ.Ὁ Ἴτσιος εἶχε ρίξει 38.000 σφαῖρες ἐναντίον τῶν Γερμανῶν! 

Οἱ Γερμανοὶ λοιπόν, εἰσέβαλαν τὴν 6η Ἀπριλίου τοῦ 1941 προσπαθώντας νὰ διασπάσουν τὴ γραμμὴ Μεταξά, ἀπὸ...

Χαστούκι στη ματαιοδοξία (αληθινή ιστορία)

 



Aπό το βίο του Αγίου Νικολάου Πλανά

Μια κυρία, γνωστού εμπόρου των Αθηνών, αρρώστη­σε. Ή κυρία αύτη είχε μια εξαδέλφη πού είχε έλθει από την Αίγυπτο, πλούσια. Ελένη Βλάχου ώνομάζετο. Ηλθε νά ΐδή την ασθενή έξαδέλφην της. 
"Ομιλίας γενομένης, της λέγει: «Να στείλης να φέρης τον παπα-Νικόλα, να σου διάβαση ευχή υπέρ υγείας».Ή κόρη της ασθενούς άρέσκετο πολύ εις την έξωτερικήν καλαισθησίαν. 
Ο παππούς, όμως, λόγω του ότι λει­τουργούσε καθημερινά, άνακατευόμενος με κεριά, με σκονισμένα ερημοκκλήσια, με τις λαδιές τους κ.λ.π., δεν μπορούσε να διατηρηθή ολοκάθαρος. Βέβαια, καθαρός ήτα­νε, αλλά όχι όπως θα τον ήθελε η δεσποινίδα εκείνη. 
Λέγει λοιπόν στη θεία της: 
-Καλή μου θεία, να φέρωμε από τις μεγάλες εκκλησίες έναν ευπρεπή ιερέα, και όχι αυτόν, πού θα είναι σκονισμένος από την εκκλησία κ.λ.π.
Την αυτή νύκτα βλέπει στον ύπνο της τον παπα-Νικόλα, με...