Βρέθηκα τελευταία σε μια κεντρική εκκλησία των Αθηνών καιέζησα βαθύ πόνο. Την ώρα πού κοινωνούσαν οι "Αρχιερείς και οι ιερείς, γύρω μου είχαν στηθεί «πηγαδάκια» -και όχι από ανθρώπους χωρίς παιδεία..Δέκα βήματα από το "Αγιο Ποτήριο, και οι «τρελές αγελάδες» με το «ουράνιο των Βαλκανίων» έκάλυπταν την παρουσία του Κυρίου.Ή θλιβερή αυτή σκηνή έφερε στη μνήμη μου μια συζήτηση με τον γέροντα Πορφύριο πριν από πολλά χρόνια. Θα προσπαθήσω να
μεταφέρω μερικά κεντρικά νοήματα από εκείνα πού μου ελεγε καί έμειναν ζωηρά στη μνήμη μου.Ήταν και εκείνος στενοχωρημένος, γιατί οι πιστοί έχουν απαιτήσεις -καί δικαίως-από τον ιερέα, να είναι προσευχόμενος στο αγιό βήμα. αλλά οι ίδιοι πολλές φορές με τη οτάοη τους δεν τον βοηθούν.
Εγώ, έλεγε, τους θυμιάζω καί εκείνοι δέν υποκλίνονται. Λέω «στώμεν καλώς» καί αυτοί κάθονται. Τους ευλογώ καί εκείνοι κουβεντιάζουν. Καί το τραγικότερο:λεω «πίετε εξ αυτου πάντες»καί προσέρχονται στη Θεία Κοινωνία ελάχιστοι. Μεγάλος πόνος για τόν ιερέα.
Ρώτησα: Πρέπει, γέροντα, να κοινωνούν όλοι;
- Βρε, δεν το λεω εγώ. Το λέει ό Κύριος. «Πάντες»! Μήπως έχει καμμιά άλλην έννοια ή λέξη καί δεν την ξέρω; Καί παρακάτω ή ευχή λέει: «καί δι' ημών παντί τω λαώ». Φυσικά, όσοι δεν έχουν κωλύματα. Οι άλλοι πρέπει να πάρουν προηγουμένως άφεση πνευματικου-Αλλιώς, χωρίς Θεία Κοινωνία, χωρίς Χριστό. πώς θα βγεις μέσα στην καθημερινότητα; Ήρθες στην εκκλησία και έχασές το σπουδαιότερο, το Δώρο,το πάν: Έμεινες με το αντίδωρο. Ξέρεις, βρε Γιωργάκη, τί είναι το «το Άγιο Θυσιαστήριο; Ό,τι πολυτιμότερο επί της γής.Οί βασιλικοί θρόνοι, οι προεδρικοί θώκοι, οι ακαδημαϊκές έδρες έχούν μικρή αξία. Ή Αγία Τράπεζα είναι ή φλεγόμενη βάτος. Εδώ κατεβαίνει ό Χριστός, το άγιο Πνεϋμα παρόν, οί άγγελοι τριγύρω.Φοβερό θέαμα.Εγώ πολλές φορές φοβόμουνα να άκουμπήσω τά χέρια μου επάνω στην αγία Τράπεζα
Καί σ' αυτό το θαύμα μπροστά, να άκοΰς τους πιστούς να ψιθυρίζουν για πεζά θέματα, να μη βιώνουν το μοναδικό γεγονός.
Ποιος λειτουργεί, μωρέ; Ό παπάς μόνος του ή όλοι -κλήρος καί λαός- μαζί; Γιατί τη λέμε «λειτουργία»; Είναι ή δεν είναι «έργο του λάου»; "Ε!"Οπως στέκεται ό ιερέας πρέπει να στέκεται καί ό πιστός. Συγκεντρωμένος. "Απόλυτα παραδομένος στο Θεό. Αυτή την ώρα δεν είμαστε στη γη. «Οί τα χερουβείμείκονίζοντες» είμαστε στον ουρανό, μπροστά στην Αγία Τριάδα. Χωρίς «βιωτική μέριμνα». Είμαστε όλοι ιερουργοί... Πω, πω, πω! Τί μας αξιώνει ό Θεός νά ζούμε!
Εάν πιστεύουμε ότι μπροστά μας τελεσιουργείται ή Μεγάλη θυσία, θα πρέπει να στεκόμαστε «μετά φόβου Θεού». Να κλαίμε από ευτυχία πού ό ίδιος ό Θεός κατέρχεται καί θυσιάζεται από αγάπη για μας.
Εάν δεν τα πιστεύουμε, γιατί ερχόμαστε στην Εκκλησία; Ποιόν κοροϊδεύουμε; Πιο συνεπείς εΐναι αυτοί πού δεν μπαίνουν στο ναό.
- Πάς, βρε Γιωργάκη, σε συναυλίες μουσικής;
- Ναι, γέροντα, με ξεκουράζουν.
- "Άκουσες κανένα να κουβεντιάζει έκεί; Όλοι είναι σιωπηλοί. Να μη διακόψουν το έργο."Ε!Ποιο έχει μεγαλύτερη αξία; Οι «ήχοι» της μουσικής, πού πράγματι ξεκουράζουν, ή ή «βοή» του Αγίου Πνεύματος, πού σώζει;
Εάν σε καλέσει ό βασιλιάς ή ό Πρόεδρος της Δημοκρατίας καί φωνάξει το όνομα σου να πάρεις το δώρο του, μπορείς να του γυρίσεις την πλάτη καί να του πεις «δεν το θέλω»; Γιατί στο Χριστό πού για «την πολλή Του αγάπη» θυσιάζεται αυτή τη στιγμή για σένα, εσύ δεν προσέρχεσαι, αλλά γυρνάς την πλάτη καί ψιλοκουβεντιάζεις; Καί τί δώρο προσφέρει! Τον Εαυτό Του.
Στήν εκκλησία σιωπούμε, συγκεντρωνόμαστε καί μιλάμε στο Θεό....
- Τα κατάλαβες αυτά πού λέω;
Εάν ναι, έχεις ευθύνη να ευαισθητοποιείς καί τους άλλους άδελφούς μας πού αγνοούν τα τελεσιουργούμενα φρικτά μυστήρια.
"Ετσι είναι, όπως τα λέω.
Να μας δίνει ό Θεός δύναμη να αντέχουμε το «θαύμα».
Κανονικά θα έπρεπε καί ό ιερέας καί ό πιστός να πεθαίνουν, ζώντας τόσο κοντά στο Μυστήριο, τόσο κοντά στον Ήλιο. "Αλλά ευδοκεί ό πολυεύσπλαχνος Θεός καί -άκου φρικτό πράγμα- αναπαύεται κι' δλας στη μηδαμινότητά μας...
Εδώ έκλαψε ό σεβάσμιος γέροντας, ό αληθινός λειτουργός... Καί πρόσθεσε:
- Φεύγεις, έτσι, από τη Θεία Λειτουργία γεμάτος γαλήνη, πού άκτινοβολεί καί στο περιβάλλον... Τώρα μεταφέρεις Χριστό. "Έγινες χριστοφόρος.
Μια ευχή τα λέει όλα: «Δός ήμίν εν όσιότητι λατρεύειν Σοι»