Κύρος Μανούσκας
Δεν αναρωτηθήκατε ποτέ, γιατί δεν έχει μείνει κάποιο αρχαιολογικό εύρημα στην Σπάρτη; Δεν είχε ναούς η Σπάρτη; Αγάλματα; Μνημεία;
Ο αββάς λοιπόν Μισέλ Φουρμόντ (1690-1746), απεσταλμένος του Λοδοβίκου ΙΕ’, ώστε να συλλέξει βυζαντινά χειρόγραφα, το 1729, έφθασε στην Σπάρτη. Χρειάστηκε 53 ημέρες για να καταστρέψει τα πάντα!!!
Ο αββάς Fourmont ξεπερνάει και τον Έλγιν όσον αφορά στο βάναυσο τρόπο της καταστροφής των μνημείων, που κυριολεκτικά αφάνισε, αλλά και στον απίστευτο αριθμό των αρχαιοτήτων που κατάστρεψε.
Στην προσπάθειά του να φανεί αρεστός στο βασιλιά του και να... εξασφαλίσει αποκλειστικά για εκείνον μόνο το δικαίωμα της μελέτης και της έρευνας επιγραφών και μνημείων, μετά την καταγραφή τους επιδιδόταν με, παρανοϊκή στην κυριολεξία, μανία στην καταστροφή τους επιχαίροντας μάλιστα γι' αυτήν.
Ο
Fourmont αναζήτησε επιγραφές στην Αθήνα, στη Σαλαμίνα, στα Μέγαρα και
στην Πελοπόννησο, όπου διείσδυσε ακόμη και στα αγριότερα μέρη της Μάνης.
Ο ίδιος ομολογεί σε χειρόγραφό του, που σώζεται μαζί με το ημερολόγιό του, ότι συγκέντρωσε πάνω από 1.500 επιγραφές στην περιήγησή του το 1729 στην Ελλάδα. Σε επιστολή του προς τον κόμη Maurepas, o Fourmont καυχιέται ότι κατέστρεψε(!) τις επιγραφές, για να μην αντιγραφούν από μελλοντικό περιηγητή!!! (...)(...)
Όσα γράφει ο Fourmont για την καταστροφή, που έκανε στη Σπάρτη, εξηγούν και τη σπανιότητα των αρχαιοτήτων σήμερα στη φημισμένη πόλη.
Ακολουθεί η επιστολή του προς τον κόμητα Maurepas…
Ο ίδιος ομολογεί σε χειρόγραφό του, που σώζεται μαζί με το ημερολόγιό του, ότι συγκέντρωσε πάνω από 1.500 επιγραφές στην περιήγησή του το 1729 στην Ελλάδα. Σε επιστολή του προς τον κόμη Maurepas, o Fourmont καυχιέται ότι κατέστρεψε(!) τις επιγραφές, για να μην αντιγραφούν από μελλοντικό περιηγητή!!! (...)(...)
Όσα γράφει ο Fourmont για την καταστροφή, που έκανε στη Σπάρτη, εξηγούν και τη σπανιότητα των αρχαιοτήτων σήμερα στη φημισμένη πόλη.
Ακολουθεί η επιστολή του προς τον κόμητα Maurepas…
"επί 30 μέρες και πλέον 30, 40 και 60 εργάτες εκθεμελιώνουν, καταστρέφουν, εξαφανίζουν την πόλη της Σπάρτης. Μου υπολείπονται 4 μονό πύργοι να καταστρέψω… Προς το παρόν ασχολούμαι με την καταστροφή των τελευταίων αρχαιοτήτων της Σπάρτης. Καταλαβαίνετε (αποτείνεται στο Maurepas) τι χαρά δοκιμάζω(!). Αλλά να η Μαντινεία, η Στυμφαλία, η Τεγέα και ιδιαίτερα η Νεμέα και η Ολυμπία αξίζουν την εκ βάθους εκθεμελίωση. (!!!!!!!!!)
Έκανα
πολλές πορείες αναζητώντας αρχαίες πόλεις αυτής της χωράς και έχω
καταστρέψει μερικές. Ανάμεσα τους την Τροιζηνα, την Ερμιόνη, την Τύρινθα
(tyrins στο χειρόγραφο αντί tiryns), τη μισή ακρόπολη του Άργους, τη Φλιασιά, το Φενεό…
Εισέδυσα στη Μάνη. Εδώ και έξι εβδομάδες ασχολούμαι με την ολοκληρωτική καταστροφή της Σπάρτης! Γκρεμίζοντας τα τείχη, τους ναούς της, μην αφήνοντας πέτρα στην πέτρα θα κάνω και την τοποθεσία της άγνωστη στο μέλλον, για να την ξανακάνω εγώ γνωστή. Έτσι θα δοξάσω το ταξίδι μου. Δεν είναι αυτό κάτι;".
Εισέδυσα στη Μάνη. Εδώ και έξι εβδομάδες ασχολούμαι με την ολοκληρωτική καταστροφή της Σπάρτης! Γκρεμίζοντας τα τείχη, τους ναούς της, μην αφήνοντας πέτρα στην πέτρα θα κάνω και την τοποθεσία της άγνωστη στο μέλλον, για να την ξανακάνω εγώ γνωστή. Έτσι θα δοξάσω το ταξίδι μου. Δεν είναι αυτό κάτι;".
Και πιο κάτω: "η Σπάρτη είναι η πέμπτη πόλη που κάτεσκαψα. Δεν θέλω να αφήσω λίθο επί λίθου. Δεν ξέρω αν υπάρχει στον κόσμο πράγμα ικανό να δοξάσει μια αποστολή περισσότερο από το να σκορπίσεις στους ανέμους τη στάχτη του Αγησιλάου, από το να ανακαλύψεις τα ονόματα των εφόρων, των γυμνασιαρχών, αγορανόμων, φιλοσόφων, γιατρών, ποιητών, ρητόρων, διάσημων γυναικών, ψηφίσματα της Γερουσίας, τους νόμους του Λυκούργου. Ασχολούμαι τώρα με την καταστροφή των βαθύτερων θεμελίων του ναού του Αμυκλαίου Απόλλωνα. Θα κατέστρεφα και άλλους αρχαίους τόπους το ίδιο εύκολα, αν με άφηναν. Τον πύργο τον γκρέμισα ολοκληρωτικά".
Για την Τροιζήνα αναφέρει: "γκρέμισα ό,τι απέμεινε από τα οχυρά και τους ναούς της". Και με απίστευτη αφέλεια ομολογεί: "από
τους περιηγητές που προηγήθηκαν δεν θυμάμαι να τόλμησε κανείς να
κατεδαφίσει πύργους και άλλα μεγάλα κτίρια! Εγώ δεν μοιάζω με αυτούς που
τρέχουν από πόλη σε πόλη για ιδούν. Πρέπει να παίρνω χρήσιμα πράγματα".
Και
πώς δικαιολογείται; Στις 20 Απριλίου 1730, ο Fourmont γράφοντας στον
πρεσβευτή της Γαλλίας στην Κωνσταντινούπολη Βιλλενεβέ, δικαιολογεί τους
βανδαλισμούς του στην Σπάρτη σαν εκδίκηση, από την κακή απέναντί του
συμπεριφορά των Μανιατών: "Βρίσκομαι σε
έναν φοβερό τόπο, στην περίφημη Μάνη. Κακός λαός και είμαι ευτυχής που
γλίτωσα. Έφυγα από την βάρβαρη πατρίδα τους χωρίς να αποκομίσω τίποτα
αξιόλογο, τίποτα για να βγουν τουλάχιστον τα έξοδά μου. Για να ξεσπάσω,
για να εκδικηθώ αυτό το σκλυλολόι, ρίχτηκα πάνω στην αρχαία Σπάρτη. Δεν
ήθελα να μείνει τίποτα από την πόλη που έκτισαν οι πρόγονοί τους. Την
έσβησα, την ανασκάλεψα, την ξεθεμελίωσα, δεν έμεινε λίθος επί λίθου", και συνεχίζει: "Την
ισοπέδωσα λοιπόν με κάθε επισημότητα. Και αυτό προκάλεσε το θαυμασμό
των Τούρκων, ενώ οι Έλληνες λύσσαξαν και οι Εβραίοι έμειναν κατάπληκτοι.
Είμαι ήσυχος, πολύ περισσότερο γιατί απόκτησα από το ταξίδι μου
πράγματα ικανά να βοηθήσουν και να θαμπώσουν όλους τους σοφούς".
Όλα τα ημερολόγια, χειρόγραφα και επιγραφές βρίσκονται στην Βασιλική Βιβλιοθήκη στο Παρίσι.
Παρανοϊκός;
ημιμαθής; φανατικός εχθρός του αρχαίου πνεύματος; δεν ξέρει κανείς την
ακριβή απάντηση. Ίσως λίγο από όλα.Το βέβαιο ωστόσο είναι πως η
καταστροφή που προκάλεσε είναι κολοσσιαία και σ' αυτήν οφείλεται η εξαφάνιση της αρχαίας Σπάρτης, της Τροιζήνας και της Ερμιόνης.
Σύμφωνα
με τα στοιχεία, που ο ίδιος δίνει, μόνο στη Σπάρτη πλήρωσε 1.200
ημερομίσθια για το γκρέμισμα των μνημείων και των κτιρίων που σώζονταν
ακόμη. Ανατριχιάζει κανείς με τη σκέψη ότι θα μπορούσε ο Fourmont να
μεταφέρει το βαρβαρικό μένος στην Ολυμπία, που την επίσκεψή της μάλιστα είχε προγραμματίσει. Αλλά ανακλήθηκε, ευτυχώς, στη Γαλλία λίγο αργότερα. (...)
Τέτοια Ανθελληνικά καθιζήματα λυμαίνονται τον πλανήτη έως και σήμερα. Διότι ο Ελληνισμός είναι μια οικουμενική έννοια, δεν συνορεύει με κανέναν και δεν φυλακίζεται από κανέναν. Ο διεθνής Σιωνισμός λειτουργώντας πάντα υπό το σκότος προσπαθεί από αρχαιοτάτων χρόνων να πληγώσει την ανθρωπότητα. Αυτή είναι και η βασική διαφορά μεταξύ των 2 εννοιών.
Τέτοια Ανθελληνικά καθιζήματα λυμαίνονται τον πλανήτη έως και σήμερα. Διότι ο Ελληνισμός είναι μια οικουμενική έννοια, δεν συνορεύει με κανέναν και δεν φυλακίζεται από κανέναν. Ο διεθνής Σιωνισμός λειτουργώντας πάντα υπό το σκότος προσπαθεί από αρχαιοτάτων χρόνων να πληγώσει την ανθρωπότητα. Αυτή είναι και η βασική διαφορά μεταξύ των 2 εννοιών.
Ο Ελληνισμός προωθεί την βελτίωση του ανθρώπου μέσω του πολιτισμού, της Γλώσσας, της κριτικής σκέψης, της Δημοκρατίας. Ο Σιωνισμός από την άλλη αρέσκεται στην υποδούλωση και τον αφανισμό των ανθρώπων, έτσι δημιούργησε θρησκείες, ματαιοδοξία, πολιτικές ιδεολογίες, ώστε να καταφέρει να διαιρέσει τον άνθρωπο σε όσες περισσότερες υποκατηγορίες μπορεί με αποτέλεσμα την χειραγώγησή του.
Δυστυχώς γι' αυτούς το Φως δεν μπορεί να υποκύψει στο σκοτάδι.
(περιοδικό "αρχαιολογία", τεύχος 9, αύγουστος 1983, σελίδες 93-94)
φιλοσοφία κι ἔρευνα
http://filonoi.gr
http://thesecretrealtruth.blogspot.com
φιλοσοφία κι ἔρευνα
http://filonoi.gr
http://thesecretrealtruth.blogspot.com