Άγιος Ισίδωρος Πηλουσιώτης
ΕΠΙΣΤΟΛΗ 127.- ΣΤΟΝ ΣΙΜΠΛΙΚΙΟ
Ότι η απόκτηση πολλών βιβλίων είναι βέβαια ωφέλιμη σ’ εκείνους που τα χρησιμοποιούν, γίνεται όμως αιτία μεγάλης τιμωρίας για εκείνους που νομίζουν ότι πλουτίζουν μόνο με την απόκτηση αυτών.
Έχεις αποκτήσει πάρα πολλά βιβλία, όπως έμαθα, και υπερηφανεύεσαι πολύ γι’ αυτά, αλλά δεν τα διαβάζεις, κάνοντας έτσι το ίδιο με εκείνους που κατέχουν σιτάρι και τρέφουν τους σκώρους. Και πραγματικά και τα βιβλία γεννούν και τρέφουν σκώρους, όταν δένονται. Ή λοιπόν χρησιμοποίησε το απόκτημά σου, ή σταμάτησε να βλάπτεις την εκπαίδευση, αποκομίζοντας και απ’ αυτό πολλές κοροϊδίες, καθώς δεν σε ονομάζουν πλέον κάτοχο βιβλίων, αλλά ...
τάφο βιβλίων και εκτροφέα σκώρων, αλλά και συναθροίζεις κατηγορίες απέναντι στον Θεό, γιατί έκρυψες ένα μεγάλο τάλαντο ωφέλειας, το οποίο δόθηκε σε άλλους και αξιοποιήθηκε με σοφία, εσύ όμως το έκρυψες χωρίς καμιά ντροπή.ΕΠΙΣΤΟΛΗ 399.- ΣΤΟΝ ΚΑΝΔΙΔΟ
Ότι η κατοχή πολλών βιβλίων είναι ωφέλιμη για εκείνους που τα χρησιμοποιούν, ενώ για εκείνους που νομίζουν ότι γίνονται πλούσιοι με το να κατέχουν μόνο αυτά, γίνεται αιτία μεγάλης τιμωρίας.
Κάποιος θέρισε σιτάρι και το κλείδωσε στις αποθήκες του, και επειδή δεν έδωσε στους πολίτες που είχαν ανάγκη, έχασε τη ζωή του αφού τον λιθοβόλησαν και τον έκαψαν στη φωτιά. Εάν εκείνος που έκλεισε τους καρπούς του στις αποθήκες του χάθηκε επειδή κρατούσε κοινά αγαθά, εσένα που δεν έχεις βέβαια το ίδιο λογικό με εκείνον, έχοντας αγοράσει πολλά βιβλία σοφών και μη ωφελούμενος από αυτά, αλλά και μη παρέχοντας την ωφέλεια από αυτά σε εκείνους που την επιθυμούν, τι δεν θα σε πείσει, και στην εδώ ζωή κατηγορούμενος και από τον Θεό τιμωρούμενος, ότι κατέχεις θησαυρό ανωφελή και άχρηστο;\
ΕΠΙΣΤΟΛΗ 481.- ΣΤΟΝ ΙΕΡΩΝΑ Για την ανάγνωση βιβλίου με ωφέλεια από αυτήν.
Αν σε ωφέλησε σε κάτι η ανάγνωση του βιβλίου, δείξε το με τις πράξεις σου, αν όμως επιμένεις σε όσα εκείνο κατηγορεί, τότε φαίνεσαι ότι το απορρίπτεις. Εγώ πάντως γι’ αυτά ούτε θα σου πω τίποτε με επιστολή, ούτε θα σου δώσω βιβλίο, αν μου ζητήσεις, αν δεν δω καρπό από το προηγούμενο.
(ΕΠΕ, ΦΙΛΟΚΑΛΙΑ ΤΌΜΟΣ 1,149. 1,365. 1,425)