Ωστόσο, στην εποχή των smartphone και των κοινωνικών δικτύων, η λήψη εικόνων είναι ένα καθημερινό φαινόμενο με ερασιτέχνες να κάνουν μανιωδώς κλικ, βασιζόμενοι περισσότερο στην τύχη και την ποσότητα φωτογραφιών, παρά σε κάποια τεχνική δεινότητα, για να πετύχουν ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα.
Παρόλα αυτά, η λήψη μιας σχετικά αισθητικά καλής φωτογραφίας, δεν είναι ακατόρθωτο, ακόμη και μεταξύ των ερασιτεχνών.
Ακολουθώντας ορισμένους κανόνες και... με προσωπικό πειραματισμό, μπορούμε να εξασφαλίσουμε αξιοπρεπής λήψεις, χωρίς να επαφιόμαστε στην τύχη.
Πάμε λοιπόν να δούμε 10 κανόνες που πρέπει να έχουμε κατά νου, για όμορφες φωτογραφικές λήψεις...
Δοκιμάστε κάθετες λήψεις
Αν και οι περισσότεροι συνηθίζουν να τραβούν οριζόντια κάδρα, υπάρχουν ορισμένα θέματα που αναδεικνύονται καλύτερα αν στρέψουμε τη μηχανή κάθετα. Για παράδειγμα μια σκάλα που ανεβαίνει προς τα πάνω, είναι πιθανόν να αξίζει μια κάθετη δοκιμή. Αυτό δεν σημαίνει ότι η μηχανή μας δεν πρέπει να έχει μια επιπλέον κλίση που ίσως να αναδεικνύει το θέμα και να δίνει μια αίσθηση λχ. «ανάτασης».
Προσοχή στο φόντο
Ένα ιδιαίτερα σύνθετο φόντο, με πολλά στοιχεία και διαφορετικά χρώματα, αποσπά την προσοχή από το θέμα που φωτογραφίζουμε, καθώς το υποβαθμίζει. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε, είναι να προσπαθήσουμε έτσι ώστε το φόντο να είναι απλό, μονόχρωμο, χωρίς πολλά περιττά στοιχεία. Επίσης προσέχουμε ώστε τυχόν αντικείμενα, να μην φαίνονται σαν να «ξεφυτρώνουν» από το κεντρικό μας θέμα (πχ. ένα πρόσωπο με ένα στύλο από πίσω, που φαίνεται λες και «βγαίνει» από το κεφάλι του). Ο τρόπος για να καταφέρουμε κάτι τέτοιο, είναι να δοκιμάσουμε διαφορετικές γωνίες λήψεις.
Πλησιάστε το θέμα σας
Όπως είπαμε και πριν, το φόντο είναι πολύ σημαντικό για την ανάδειξη ή αντίθετα την υποβάθμιση του θέματος που φωτογραφίζουμε. Ένας τρόπος για να αφαιρέσουμε περιττό «θόρυβο» είναι να πλησιάσουμε το θέμα και να εστιάσουμε σε αυτό. Πλησιάστε το θέμα σας τόσο ώστε να γεμίζει πλήρως το κάδρο και πατήστε «κλικ». Το αποτέλεσμα, ίσως, να σας εκπλήξει!
Δώστε σημασία στην εστίαση (νετάρισμα)
Αφήνοντας φλουταρισμένο, ανεστίαστο το φόντο, μπορούμε να αναδείξουμε καλύτερα το κεντρικό θέμα της φωτογραφίας μας. Αυτό μπορεί να είναι δύσκολο να επιτευχθεί με τις απλές, ψηφιακές μηχανές. Ένας τρόπος για να «ξεγελάσουμε» τη μηχανή, είναι να βρούμε μια εστίαση που θέλουμε (πχ. πλησιάζοντας λίγο το θέμα) και να πατήσουμε το κουμπί που τραβάμε τη φωτογραφία μέχρι τη μέση. Οι περισσότερες μηχανές θα φωτομετρήσουν και θα εστιάσουν, χωρίς όμως να τραβήξουν ακόμη τη φωτογραφία. Έτσι, κρατώντας πατημένο το κουμπί μέχρι τη μέση μπορούμε να απομακρυνθούμε, να φτιάξουμε το κάδρο μας και κατόπιν να πατήσουμε το κλείστρο μέχρι το τέρμα, ώστε να βγει η φωτογραφία.
Αλλάξτε ύψος
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που η κατάλληλη γωνία λήψης είναι από χαμηλά. Και μόνος τρόπος να το κάνουμε αυτό είναι να γονατίσουμε ή ακόμη και να κάτσουμε κάτω! Για παράδειγμα οτιδήποτε βρίσκεται κάτω από το ύψος των ματιών, όπως είναι τα παιδιά ή τα κατοικίδια ζώα, συνήθως είναι καλύτερα να πέφτουμε εμείς στο ύψος τους αντί να τα φωτογραφίζουμε με κλίση προς τα κάτω. Επιπλέον, οι γωνίες λήψεις από χαμηλό επίπεδο είναι λιγότερο κοινότυπες, μιας και έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τον κόσμο από το ύψος που στεκόμαστε. Οπότε γονατίστε και ανακαλύψτε έναν «καινούργιο» κόσμο.
Μάθετε τις δυνατότητες του φλας σας
Γενικά το φλας των απλών ψηφιακών μηχανών για λήψεις σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, είναι μια λύση ανάγκης που σπάνια μπορεί να δώσει αξιοπρεπή αποτελέσματα. Οπότε το αποφεύγουμε και το χρησιμοποιούμε μόνο όταν δεν υπάρχει άλλη λύση. Αν όμως το χρειαστούμε, τότε πρέπει να γνωρίζουμε ποια είναι τα όρια του. Για παράδειγμα, αν το θέμα μας στέκεται πολύ μακριά από το φακό, τότε πιθανότατα να βγει σκοτεινό. Σε μια συνηθισμένη μηχανή, το εύρος του φλας είναι περίπου 4 βήματα. Μπορείτε να διαπιστώσετε την ισχύ του δικού σας εάν συμβουλευτείτε το εγχειρίδιο χρήσης της μηχανής, αλλά και με πρακτικές δοκιμές.
Από την άλλη, όταν τραβάμε με φλας, φροντίζουμε το θέμα να μην βρίσκεται πολύ κοντά, γιατί θα βγει υπερφωτισμένο.
Χρησιμοποιήστε το φλας ακόμη και αν είναι μέρα
Σε λήψεις σε φωτεινούς εξωτερικούς χώρους, η χρήση του φλας, μερικές φορές, μπορεί να αναδείξει καλύτερα το θέμα που φωτογραφίζουμε και βρίσκεται σε πρώτο πλάνο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η φωτογράφιση προσώπων με ένα ιδιαίτερα φωτεινό φόντο. Σε μια τέτοια περίπτωση το φλας θα φωτίσει σκιασμένα σημεία στα πρόσωπα και θα δώσει ένα πιο «επαγγελματικό» αποτέλεσμα.
Δώστε σημασία στο φως
Το άλφα και το ωμέγα στη φωτογραφία είναι φυσικά το φως. Άλλωστε, το φως είναι αυτό που αποτυπώνεται στον αισθητήρα της μηχανής προκειμένου να τραβηχτεί η φωτογραφία. Έτσι λοιπόν πριν ξεκινήσετε να φωτογραφίζετε, καλό είναι να παρατηρήσετε πώς πέφτει το φως. Αλλάζοντας είτε τη θέση που βρίσκεστε, είτε μετακινώντας το θέμα σας, μπορείτε να εξασφαλίσετε καλύτερες λήψεις.
Ειδικά, στα πορτραίτα αποφεύγουμε τον απευθείας φωτισμό του προσώπου, καθώς οδηγεί στην εμφάνιση έντονων σκιών, διόλου κολακευτικών. Από την άλλη, για φωτογράφιση τοπίου, οι καλύτερες ώρες της ημέρας είναι νωρίς το πρωί και το απόγευμα, καθώς το φως δημιουργεί μεγάλες σκιές και αναδεικνύει όμορφα χρώματα.
Μην τοποθετείτε το κεντρικό θέμα στη μέση της εικόνας - Ο «κανόνας των τρίτων»
Ο πρωταρχικός κανόνας στην οπτική σύνθεση ορίζει πως δεν πρέπει να τοποθετούμε το θέμα μας στο κέντρο του κάδρου! Αν και οι περισσότεροι, απερίσκεπτα, βάζουν το αντικείμενο που φωτογραφίζουν στη μέση της εικόνας, κάτι τέτοιο αποδυναμώνει τη σύνθεση. Ο «κανόνας των τρίτων» μάς λέει πως το θέμα πρέπει να τοποθετείται σε συγκεκριμένες περιοχές του κάδρου, μακριά από το κέντρο, προκειμένου η φωτογραφία να είναι πιο ισορροπημένη και ενδιαφέρουσα.
Συγκεκριμένα, αν χωρίσουμε το κάδρο με δύο παράλληλες, οριζόντιες γραμμές και δύο αντίστοιχες κάθετες θα πάρουμε 9 ίσα μέρη, όπως φαίνεται και στην παρακάτω εικόνα. Το θέμα της φωτογραφίας πρέπει να βρίσκεται κοντά στα σημεία με πράσινο.
Μάθετε τον τρόπο λειτουργίας της φωτογραφικής σας μηχανής και εξασκηθείτε
Η τελευταία συμβουλή για όμορφες λήψεις είναι η συνεχής εξάσκηση, αφού πρώτα μάθουμε πώς λειτουργεί η φωτογραφική μηχανή. Η γνώση και κατανόηση των αρχών που διέπουν τη φωτογραφία θα μας πάει ένα βήμα παραπάνω, επιτρέποντάς μας να «παίξουμε» με τις δυνατότητες που καλύτερες μηχανές δίνουν, όπως ο έλεγχος της ταχύτητας και του διαφράγματος. Όμως, το σημαντικότερο όλων, είναι ο συνεχής πειραματισμός και οι δοκιμές, αφιερώνοντας χρόνο στη σύνθεση του κάδρου και όχι απλά πατώντας άκριτα το κουμπί λήψης...
http://trelogiannis.blogspot.gr/
πηγή
πηγή